الگوی حیا و حجاب، حضرت زهرا (علیها السلام)
3 بازدید
موضوع: اخلاق و عرفان

دستور و سفارش خداوند به همه زنان و دختران با ایمان، حجاب کامل است: یاایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین یدنین علیهنّ من جلابیهن ذلک أدنی ان یعرفن فلا یؤذین وکان الله غفوراً رحیما (احزاب: 59)؛ 
ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مومنان بگو، جلباب های خود را بر خویش فرو افکنند. این کار برای این که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند؛ بهتر است و خداوند همواره آمرزنده و رحیم است. دستور به حجاب و عفاف، ضرورتی اجتماعی برای حفظ پاکی جامعه است و نیز مهم ترین راهکار برای حفظ عفت، کرامت و شخصیت انسانی زنان در عرصه های گوناگون است. کامل ترین الگوی حیا، عفت و حجاب پاره وجود رسول خدا (ص) است، سراسر زندگی آن حضرت جلوه هایی زیبا در عرصه حجاب و عفاف است که حقیقت هر یک از این رفتارها و گفتارها می بایست سرمشق ما در زندگی قرار گیرد. از جمله این رفتارها عبارتند از: 
الف. پرهیز از همه نامحرمان 
حضرت زهرا (علیها السلام) حجاب، این فضیلت مورد خواست و رضایت خداوند را چنان سرلوحه رفتار خویش قرار داده بود که از همه نامحرمان حتی از مردان نابینا نیز خود را می پوشاند. مردی نابینا پس از اجازه گرفتن وارد منزل امام علی (ع) شد. پیامبر (ص) دید که حضرت زهرا (علیها السلام) برخاست و فاصله گرفت و خود را پوشاند. پیامبر (ص) فرمود: «دخترم! این مرد نابیناست». حضرت فاطمه (علیها السلام) در پاسخ فرمود: «اگر او مرا نمی بیند، من او را می بینم؛ وانگهی اگر چه او نمی بیند، ولی بو را استشمام می کند» (مجلسی، 1363، 43: 91)؛ در این هنگام رسول خدا (ص) به نشانه تصدیق بیان فاطمه (علیها السلام) فرمود: «شهادت می دهم که تو پاره تن منی». 
ب. بهترین روش برای بانوان 
در روایتی نقل شده که روزی رسول خدا (ص) از اصحاب خود سوال کرد: «ای شی ء خیر للنساء؛ چه روش و سیره ای برای زندگانی بانوان بهتر است؟» کسی نتوانست به سؤال پیامبر (ص) پاسخ دهد، تا اینکه سلمان این سؤال را از حضرت فاطمه (علیها السلام) پرسید. آن حضرت فرمود: «خیر للنساء لا یرین الرجال و لا یراهن الرجال؛ (مجلسی، 1363، 43: 54)؛ برای زنان بهتر است که مردان نامحرم را نبینند و مردان نامحرم نیز ایشان را نبینند». 
این روایت نمایانگر فرهنگ اخلاقی حضرت فاطمه (علیها السلام) و سیره عملی ایشان است و نشان می دهد که استفاده رسول خدا (ص) از کلمه خیر، بیانگر این حقیقت است که سیره مذکور برتر است. به دیگر سخن، حضرت فاطمه (علیها السلام) در مقام بیان، امری ایده آل و ترجیحی است، امری که رعایت آن رحجان و برتری دارد و عمل به آن بهتر و مطلوب تر است. 
خبرگزاری اهل بیت(ع)  ابنا، ساجده العبدالخانی