عصمت حضرت زهرا (علیها السلام)
5 بازدید
موضوع: اخلاق و عرفان

مهم ترین دلیل انسان کامل بودن حضرت زهرا (علیها السلام)، عصمت اوست و آیه تطهیر بهترین دلیل عصمت آن حضرت است. «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا؛ (احزاب: 33)؛ همانا خداوند اراده کرده است تا پلیدی را از شما اهل بیت دور سازد و شما را از آلودگی پاک گرداند»؛

خداوند در این آیه به پاکی اهل بیت (علیهم السلام) گواهی می دهد و به نص آیه، طهارت آنان حقیقی و از هر عیب و نقصی دورند و این همان مقام والای عصمت است. شیعه و اهل سنت اتفاق نظر دارند که مصداق این آیه، پنج تنند؛ اینان پیامبر اکرم (ص)، امام علی (ع)، حضرت فاطمه (علیها السلام)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) هستند(امینی، 1372 ق، 236- 231).

روایات فراوانی وجود دارد که عصمت حضرت زهرا (علیها السلام) را اثبات می کند. پیامبر (ص) فرمود: «ان الله یغضب لغضب فاطمه و یرضی لرضاها؛ (امینی، 1375، 49)؛ کسانی که خدا و رسول او را می آزارند، خداوند آنان را در دنیا و آخرت لعنت کرده و برای آنها عذابی خوارکننده فراهم می آورد»؛ یا فرمودند: «فاطمه بضعه منّی فمن اغضبها اغضبنی ». (قرطبی، 1405 ق، 20: 227؛ صدوق، 1417 ق، 165 و 575).

از محتوای این روایات به دست می آید که آزار رساندن به حضرت زهرا (علیها السلام) باعث آزار خدا و رسولش می شود و مصداق این آیه خواهد بود: إِنَّ الَّذِینَ یؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِیناً؛ بی گمان کسانی که خدا و پیامبر (ص) او را آزار می رسانند، خدا آنان را در دنیا و آخرت لعنت کرده و برایشان عذابی خفت آور آماده ساخته است (احزاب: 57).

علامه امینی در توضیح این روایت، پس از بیان مدارک مختلف از کتب اهل سنت برای اثبات متبحر بودن آن می فرماید: . . . این مطلب کاشف از آن است که حضرت فاطمه (علیها السلام) جز از آنچه خوشنودی پروردگار را در بردارد، خوشنود نمی شود و جز از آنچه موجب خشم الهی است، خشمگین نمی شود، حتی اگر از امر مباحی خوشنود شود و یا به خشم آید، حتماً یک جهت شرعی در کنار آن موجود است که با در نظرگرفتن آن جهت آن امر مباح راجح شده و یا از مکروهات می شود و در هیچ یک از موارد، خوشنودی و خشم آن حضرت، جنبه شخصی و خودخواهی یا هوی و هوس وجود ندارد که این معنای عصمت است(صدوق، 1417 ق، 467)؛ به همین دلیل حضرت فاطمه (علیها السلام) بهترین الگوی زن مسلمان است؛ زیرا فطرت انسان جویای الگویی است که در سراسر زندگی خود کمترین خطا را دارد؛ چون ایشان تنها زنی است که مقام عصمت دارد و شایسته ترین اسوه است.

خبرگزاری اهل بیت(ع)  ابنا، ساجده العبدالخانی